Knutselen is voor kinderen een erg leuke bezigheid: heerlijk met je handen bezig zijn en als resultaat een object zien dat je zelf hebt gecreëerd. Kinderen ontdekken dat saaie materialen, zoals wc-rolletjes, lege flessen, stofjes, draadjes etc. veranderen in de mooiste, door henzelf gemaakte creaties. Naast leuk is knutselen ook zeer leerzaam, want platte materialen veranderen in ruimtelijke ontwerpen en rommel is opeens geen rommel meer. Ze ondervinden dat niet alle mooie dingen kant en klaar in de winkel hoeven te worden gekocht.

 

Knutselen geeft een goed gevoel over jezelf als aan het einde blijkt, dat door zelf te doen, je een fantastisch werkstuk hebt gemaakt. Vaak lijken ontwerpen erg ingewikkeld, maar als je eenmaal met een patroon en techniek aan de slag gaat, blijkt het kinderlijk eenvoudig te zijn. Een goed patroon en duidelijke uitleg is dan ook van groot belang. Voor het knutselen met kinderen zijn enorm leuke boeken te krijgen en ook op internet staan veel goede ideeën

In het boekje Textielpret voor kids staan mooie ontwerpen om mee te beginnen. De projecten zijn van zeer eenvoudig tot makkelijk. Het maken van een aantal projecten is in een uurtje klaar, andere werkstukken nemen een aantal uren in beslag. Een fijn boek voor thuis, maar ook zeer geschikt voor de knutsellessen op school of club.

De technieken die worden beschreven:
Koord draaien, vingerhaken, rijgen, vlechten, weven, borduren, naaien, breien en haken in alle eenvoud.

Materialen die voor de ontwerpen worden gebruikt: Garen, dikker garen, sleutelhanger, kralen, karton, pompoentjes, veertjes, toiletrolletje, textiellijm, plakparels, vilt, foam, rijgelastiek, stofjes, stevig draad, pijpenrager, wiebeloogjes, Nooodle en nooodle mini garen (Zpagetti of hoooked), plakband, borduurkarton, washandje, lintjes, borduurgaren (dik), bloempotje, satijnen bloemetjes, ketting, knoopjes

Gereedschappen: schaar, kartelschaar, rijgnaald met breed oog, tornmesje, veiligheidsspeld, spelden, liniaal, potlood, haaknaald, breinaalden met knop

Naai-atelier voor kinderen is een boek vol ontwerpen om de techniek van het werken met naald en draad onder de knie te krijgen. Het boek is voor kinderen vanaf zo'n 5 jaar oud en geeft o.a. uitleg over HOE: steek ik een naald door een draad, leg ik een knoop, hecht ik een draad aan, knip ik een patroon uit stof, naai ik iets met naald en draad in elkaar, maak ik een zoom, kan ik werken met een naaimachine. Erg leuk is dat met de patronen uit het boek gelijk hun eigen naaikistje kan worden gevuld met een zelfgemaakt: speldenkussen, naaldenetuitje. Daarnaast patronen voor het maken van kussens, tassen, etui, knuffels, onderzetters en kleding voor zichzelf of pop.

Materialen: draad, stof, vilt, knopen

Gereedschappen: naald met punt, naalden zonder punt, rijgnaald, draadinsteker, schaar, potlood, stofmarkeerder, centimeter, spelden, naaimachine

Knutselmonsters om zelf te maken. Tver een lapje fleece of vilt om in een zacht vriendje. De monsters zijn eenvoudig in een paar uurtjes te maken. Je hebt alleen een paar lapjes fleece of vilt nodig en een beetje fantasie, enkele eenvoudige naaitechnieken, borduursteken en knoopjes. Met de stapgewijze intructies en de patronen op ware grootte kun je meteen aan de slag. Leuk voor jezelf te maken of als cadeautje voor klein en groot.

Een aantal tips voor het knutselen met kinderen:

  • Begin met eenvoudige patronen en ontwerpen, zodat de kinderen zelfvertrouwen opbouwen en zien wat ze zelf kunnen. Leer daarna één voor één de basistechnieken. Hier is vaak wat geduld voor nodig en dit geduld is eenvoudiger op te brengen als kinderen zelfvertrouwen in hun kunnen hebben.
  • Help in eerste instantie, maar laat de kinderen daarna zelf ook "rommelen" zodat ze hun eigen handigheid in de techniek krijgen.
  • Bekijk en evt. bespreek de gemaakte werkstukken met een positieve blik. Is het de eerste keer niet helemaal gelukt zoals gewenst, benadruk dan de positieve kanten en begin vanaf daar om het volgende werkstuk naar wens te maken.
  • Bij veel technieken gaat het om het steeds weer herhalen van een aantal handelingen, dit kan door kinderen met weinig geduld en/of concentratievermogen snel als saai worden ervaren. Muziek (op de achtergrond) of het voorlezen van een verhaal kan voor hen een rustgevende factor zijn, zo kunnen hoofd en handen in eenzelfde ritme komen.  Geef geen beeldende afleiding, dan wordt de blik te veel afgeleid en wordt er niet meer gewerkt aan de techniek/werkstuk. 
  • Door een aantal jongens wordt het werken met draad en stof als te meisjesachtig ervaren en geeft dit op voorhand al een negatieve houding. Zorg dat het te maken werkstuk een stoere uitstraling heeft en de nadruk niet op de stof of draad komt te liggen. Maak een ontwerp dat de combinatie hout/papier en draad/stof heeft. Benoem de technieken/materialen niet gelijk als handwerken, haken, breien, borduren en naaien.